Opóźniony lot to sytuacja, której na pewno nikomu nie życzymy. Trzeba jednak pamiętać, że takie rzeczy się zdarzają, więc warto się przygotować. Należy wiedzieć, jakie przysługują nam wtedy prawa, czy dostaniemy odszkodowanie za opóźniony lot.
Opóźniony lot potrafi przysporzyć nam wiele kłopotów. Możemy nie zdążyć na umówione spotkanie, stracić lot przesiadkowy, a w skrajnych przypadkach, nawet pocałować klamkę hotelu, w którym zarezerwowaliśmy pokój. Nie jest więc dziwne, że informacje o zmianie godziny planowanego lotu mogą wywołać palpitację serca. Korzyści, jakie wynikają z naszych praw, odszkodowanie za opóźniony lot przynajmniej wspomogą nas w tym trudnym momencie.
Nasze możliwości reguluje rozporządzenie 261/2004 oraz orzecznictwo Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej. W przypadku, kiedy mamy opóźniony lot, nakłada to na przewoźników lotniczych konkretne obowiązki. Należy jednak pamiętać, że aby wyegzekwować swoje prawa, musimy mieć ze sobą potwierdzoną rezerwację na dany lot oraz pojawić się na odprawie nie później niż 45 minut przed planowaną godziną odlotu. Wówczas możemy liczyć, że otrzymamy odszkodowanie za opóźniony lot.
Oczywiście uprawnienia pasażerów są uzależnione od czasu oczekiwania, przyczyn opóźnienia i długości lotu. Jeżeli opóźniony lot jest minimum 2h, to przewoźnik musi poinformować nas o prawach, jakie nam przysługują, o procedurach postępowania, a także o tym, jaki będzie dalszy rozwój sytuacji.
Przede wszystkim w momencie, kiedy mamy opóźniony lot, linia lotnicza jest zobowiązana zapewnić podróżnym bezpłatną opiekę w czasie, gdy pasażerowie są zmuszeni do oczekiwania. Powinniśmy otrzymać posiłki oraz napoje w ilości odpowiedniej do czasu, który mamy czekać. Ponadto przysługują nam bezpłatne dwie rozmowy telefoniczne, dwie przesyłki faksowe lub prawo do wysłania dwóch e-maili.
Oczywiście, kiedy zdarzył się nam opóźniony lot, rozmiar pomocy zależy od opóźnienia wylotu w relacji do planowanego startu:
– o 2 lub więcej godzin w przypadku lotów o długości do 1500 km,
– o 3 lub więcej godzin w przypadku lotów wewnątrzwspólnotowych na dystansie powyżej 1,500 km,
– o 3 lub więcej godzin w przypadku lotów innych niż wewnątrzwspólnotowe o długości pomiędzy 1,500 km a 3,500 km,
– o 4 lub więcej godzin w przypadku lotów innych niż wewnątrzwspólnotowe o długości powyżej 3,500 km.
Jeżeli opóźniony lot jest minimum 5 godzin, możemy odstąpić od umowy i otrzymać pełny zwrot kosztów biletu. Przewoźnik musi nam oddać pieniądze w terminie siedmiu dni za wszystkie części nieodbytej podróży, ale także za części już odbyte, jeżeli opóźniony lot nie służy już dłużej jakiemukolwiek celowi, który jest związany z początkowym planem podróży (gdy nie zdecydujemy się na podróż kolejnym zaproponowanym lotem) oraz prawo do zapewnienia nam powrotu do pierwszego miejsca wylotu w najwcześniejszym osiągalnym terminie (np. kiedy lot był zaplanowany z powodu jakiegoś wydarzenia (konferencja naukowa, wydarzenie sportowe).
Odszkodowanie za opóźniony lot to kolejna kwestia, która powinna nas zainteresować. Powoływać się na takie prawo możemy, kiedy przybędziemy do docelowego miejsca 3 godziny lub więcej po zaplanowanym przez przewoźnika lotniczego godzinie przylotu. Zwracamy uwagę, że odszkodowanie za opóźniony lot jest związane z opóźnieniem w dotarciu do miejsca docelowego, nie z opóźnieniem wylotu. Siła wyższa, a więc na przykład warunki meteorologiczne, strajki czy zagrożenie bezpieczeństwa, które wpłynęły na opóźniony lot, nie są podstawą do domagania się o odszkodowanie za opóźniony lot. W innych okolicznościach jesteśmy uprawnieni do żądania wypłaty 250 euro (w przypadku lotów do 1500 km), 400 euro (w przypadku lotów na dystansie 1500-3500 km) lub 600 euro (dla lotów dalszych).
Musimy jeszcze wrócić do sprawy, gdy opóźniony lot wpływa na nasze przesiadki. W tradycyjnych liniach lotniczych przesiadki są standardowo uwzględniane w naszych rezerwacjach. Kiedy mamy opóźniony lot, przewoźnik musi zapewnić nam nowe bilety na kolejne odcinki lotu. Oczywiście nie dotyczy to sytuacji, gdy dokonujemy odrębnych rezerwacji poszczególnych odcinków. Podobne prawo nie przysługujemy nam także przy korzystaniu z tanich linii lotniczych. Jedyną furtkę mamy, jeżeli lot został opóźniony znacznie i to z winy przewoźnika. Wtedy możemy liczyć na odszkodowanie za opóźniony lot.
Opóźniony lot to nie jest sytuacja, której byśmy sobie życzyli. Jednak jak widzimy, prawo daje nam różne możliwości opieki czy domagania się od przewoźników zadośćuczynienia. W wielu przypadkach możemy także spodziewać się, że otrzymamy odszkodowanie za opóźniony lot. Dlatego za każdym razem na lotnisku miejmy z tyłu głowy, że opóźniony lot to nie jest ostateczna katastrofa.
1 Komentarz
mam jakiegoś pecha bo ostatnio za każdym razem jk gdzieś lecę to jest spore opóźnienie, dobrze ze chociaż givt mi za każdym razem pomaga z odszkodowaniem, ale i tak już mam dość tych strajjków i innych dziwnych akcji jak z tym częściami co lot ostatnio wymyślił